Hjälper kommunikationsproffs att navigera i det föränderliga medielandskapet
juni 30, 2009

Svenska journalister stora på Twitter

Av: Alexander Mason
Kategorier: Journalistundersökning, Sociala medier

Idag publicerar vi en enkät som vi har gjort bland 727 svenska journalister om hur de använder mikrobloggar.

Den generella bilden som undersökningen ger är att en stor andel journalister använder Twitter och många gör det i sitt arbete. Framförallt används Twitter för research.

Några slutsatser ur undersökningen:

  • Totalt använder 46 procent av de journalister som svarat på undersökningen mikrobloggar.
  • 20 procent av de journalister som svarat på undersökningen har både skrivit och läst en mikroblogg. IT‐ och nöjesjournalister skriver mer än andra.
  • 26 procent har enbart läst och inte skrivit i mikrobloggar. Politik‐ och utrikesjournalister läser mer än andra.
  • Research är det vanligaste yrkesmässiga användningsområdet för mikrobloggar anger 35 procent av journalisterna som använt en mikroblogg. Andra användningsområden är att publicera nyheter (23 %) och att profilera sig i sin yrkesroll och sprida sitt namn (22 %).
  • Twitter är det verktyg som är vanligast när journalister mikrobloggar, med 96 procent av de mikrobloggande journalisterna som användare. Svenska Bloggy är en uppstickare med 18 procent.
  • 18 procent av journalisterna anser att mikroblogar är viktiga i det journalistiska researcharbetet.
  • 43 procent anser att mikrobloggar handlar om privatliv och skvaller och inte är intressanta.
  • 50 procent tror att fler journalister kommer att använda mikrobloggar i framtiden.
  • Nöjesjournalister är de som i störst utsträckning anser att mikrobloggar är viktiga, både i det journalistiska researcharbetet (31 %) och som en viktig nyhetskanal (38 %), att jämföra med exempelvis utrikesjournalister, där 22 procent anser att mikrobloggar är viktiga i det journalistiska researcharbetet och 20 procent ser det som en viktig nyhetskanal.

Visserligen genomfördes enkäten innan protesterna i Iran efter presidentvalet. Men det är lite förvånande att utrikesjournalisterna verkar vare bland de som anser att mikrobloggar är minst viktiga.

Läs hela undersökningen: Svenska journalister stora på Twitter

Eller ladda ned rådatat i Excel-format: Journalister och mikrobloggar – Rådata
Uppdatering: Metros artikel om undersökningen.
juni 10, 2009

Mer från NIRI 2009, Content is king, Twitter-Hype och Video

Av: Magnus Thell
Kategorier: PR-tips, Sociala medier

Så är det dags att påbörja den sista dagen av NIRI konferensen 2009. Sammanfattningsvis så finns det ett ord som dyker upp i de flesta sammanhang av konferensen och det är Twitter. Vi upplever naturligtvis också ett stort intresse kring Twitter i Sverige men här i USA finns ett enormt inslag av att kommunicera, lyssna och berätta via Twitter i alla sammanhang och inte minst IR och Corporate Communication.

Nu handlar det om att förstå hur IR-ansvariga kan förbättra kommunikationen och maximera nyttan med Twitter. Enligt en paneldebatt igår eftermiddag så handlar det om att kommunicera med existerande aktieägare via fler kanaler men också om möjligheten att attrahera nya aktieägare genom att skicka ut informationen via nya kanaler. I det här sammanhanget påpekade deltagarna i paneldebatten, som bland annat bestod av Advanced Micro Devices (AMD) att ”content is king” och att bolaget som vill kommunicera måste tänka nytt och se till att vara precist för att kommunicera via Twitter vilket känns helt logiskt men som vissa kvittrande bolag ibland missar. Twitter lyftes också fram som ett primärt verktyg för att skapa intresse och driva trafik till bolagens egna sajter. Det konstaterades att alla inte vill kommunicera utan att det också handlar om att lyssna och därmed se till att informationen finns tillgänglig.

Vidare rekommenderar panelen starkt att bolag som vill maximera nyttan med Twitter måste utse medarbetare som får ett specifikt ansvar för Twitter-kommunikationen. Dessutom så rekommenderas det starkt att seriösa användare också sätter upp en bevakning för att kunna respondera snabbt om någon viss fråga hettar till i nätdebatten. Tjänster som rekommenderas för detta är bland annat vår partner i USA: Radian6 men också Google Alerts som är mycket kostnadseffektivt. Enligt panelen använder 25% av institutionella investerare Twitter vilket var överraskande stort så sociala medier är också viktiga för att kommunicera med den här typen av investerare i USA. Huvudbudskapet är dock att packa informationen och anpassa den intelligent så det blir lätt att ta den till sig. Vidare framkom det att Facebook och Linkedin används för opinionsdrivande aspekter även för frågor som rör IR och att det är mycket viktigt att även följa debatten där.

Avslutningsvis kan vi konstatera att video via webben är större än någonsin och ökar mycket stort i omfattning för att kommunicera bolagsinformation. Det känns bra att notera med tanke på att vi på Cision storsatsar på video och nyligen har lanserat nya videoverktyg via CisionPoint med direkt koppling till YouTube med vår partner Sermo Consulting. Just nu laddas det upp 10 timmars video varje minut dygnet runt på YouTube och det ökar!

Bästa Hälsningar Magnus

maj 26, 2009

Första svenska journalisterna live på journalisttweets.com

Av: Alexander Mason
Kategorier: Nya tjänster, Sociala medier

Efter lite diskussioner med våra kollegor i USA, England och Portugal lyckades jag idag övertala dem att prioritera svenska journalister på journalisttweets.com. Vilka är dom? Är jag med? Gå till sajten och kolla!

Inom de närmaste veckorna kommer vi att uppdatera siten med fler journalister, fler länder samt fler funktioner. Använd feedback-funktionen på journalisttweets.com för att ge oss din input eller maila mig direkt alexander.mason(at)cision.com.

Cision lanserar Journalisttweets.com i Norden!

Av: Alexander Mason
Kategorier: Nya tjänster, Sociala medier

I förra veckan lanserades Journalisttweets.com av Cision. Journalisttweets är en gratistjänst där man kan följa journalister som twittrar. Sökningarna är dels geografiska, USA och UK, och dels områdesindelade, vilket betyder att man just nu kan välja att följa de Amerikanska journalisterna utifrån fyra områden: Ekonomi, Underhållning. Hälsa och Teknik. Om du vill läsa mer om sajten så läs gärna pressmeddelandet från förra veckan. 

Planen var att igår lansera svenska journalister samt journalister från fem till länder på journalisttweets.com som SvD skrev i sin artikel idag (nu publicerad på E24). Tyvärr har vi blivit överraskade av intresset för sajten och vi behöver öka prestandan innan vi kan lägga till fler länder. Vi jobbar nu för att öka prestandan och att så snabbt som möjligt lägga till fler länder och berättar här på Cision newsroom så snart allt är uppe. Under tiden kan journalister som är intresserade gärna anmäla sitt intresse att vara med.

Gör så här för att anmäla dig:

- Skicka ett mail till mig alexander.mason(at)cision.com

- Inkludera följande information, ditt namn, vilken bransch du skriver om, var du skriver och din twitter-adress. 

Det känns kul att SvD var intresserade av vår nya tjänst. Det känns mindre kul att vi omnämns som pressklippsföretag i artikeln, trots att vi ju inte har kvar den delen av verksamheten i Skandinavien. Detta är någonting som jag förstår att vi kommer att leva med under en tid. Vår ambition är att med nya smarta tjänster för synlighet och distrubution av information förändra denna bild.

När vi inom kort lanserar JournalistTweets.com för svenska journalister hoppas vi att feedbacken är lika positiv som den var i USA och UK förra veckan. Hundratals twittrade om det. Vår mailbox gick varm och vi fick in fler än 100 förslag på journalister och länder som läsarna ville att vi skulle lägga till. Här är några kommentarer:

 

JournalistTweets.com: more than just a directory

“Of great value as it offers a lot more than simply a listing. A promising resource.” - http://www.nevillehobson.com. Nevillehobson.com är en av de ledande PR-bloggarna i UK med fler än 11.000 unika besökare per månad. 

See what journalists are saying on ‘JournalistTweets’

“This could either be a very useful tool for PR folks or a great way to gauge the mood of the media en masse.” http://www.valleyprblog.com 

Något som också känns väldigt bra är att journalisterna som är med på journalisttweets.com samt de som endast provat på tjänsten är väldigt positiva. Här är ett par exempel på feedback vi fått höra.

 ”I was pretty impressed by the site, and liked the basic navigational structure.”  -Jeff Howe, Wired Magazine

 

I was kicking it around, and I liked it. Next week I plan on trying to use it more thoroughly.” -George Hulme, InformationWeek

 

”love the look of it and the vibe. I would want more curation in categories which I’m sure is on the way. the more granular you make the verticals the more valuable it becomes.” -David Carr, New York Times

maj 19, 2009

Cision lanserar tjänster för sociala medier

Av: Alexander Mason
Kategorier: Nya tjänster, Sociala medier

Idag lanserar Cision nya tjänster för företag som vill arbeta med kommunikation i sociala medier. Bland annat lanserarvi ett Social Media Newsroom med integration till bland annat YouTube och Twitter. Mycket av det dagliga arbetet med publicering kan skötas från CisionPoint.

Sedan tidigare har CisionWire erbjudit möjligheter till att koppla pressinformation till sociala medier med exempelvis sociala bokmärken. Nu blir det möjligt att skapa sociala medierum för att integrera sin kommunikation med flera populära tjänster för sociala medier, såsom YouTube, flickr och Twitter. En stor fördel med våra nya Sociala Media Newsrooms är att de helt anpassas till din design profil och läggs upp på en domän som ägs av dig. Numera har du således ett val att göra antingen publicera på en domän som ägs av någon annan till exempel CisionWirer eller driv trafiken till en domän som du själv väljer och äger. Det kostar lite mer att ha en egen plattform för kommunikation men fördelen är att du själv kan bestämma hur nyhetsrummet ska se ut samt hur det ska integreras med dina andra sajter.

Tekniken bakom Social Media Newsroom bygger på bloggarnas standardplattform, WordPress. Den sociala mediearenan förändras i snabb takt. Därför tror vi att det är en fördel att våra nya tjänster bygger på beprövad teknik som WordPress. Det gör att vi kommer att kunna anpassa tjänsten och snabbt erbjuda nya möjligheter när de dyker upp.

Tjänsterna och konceptet kring våra nya Social Media Services är är utvecklade av och med vår partner Sermo Consulting. Sermo Consulting består av ett antal ledande onlinekonsulter med en imponerande kundportfölj. Bland annat har personerna i Sermo Consulting tidigare jobbat med Elextrolux och Scanias Social Media Newsrooms. Jag har under de senaste sex månaderna lärt mig enormt mycket av killarna på Sermo och ser fram emot alla de bra tjänster vi ska tillhandahålla till våra kunder.

När vi själva skapade Cisionnewsroom insåg vi snabbt att det finns en mängd frågor man behöver ta ställning till. Vem svarar på frågor på YouTube, om vi skapar ett Twitter-konto på engelska vem äger det, Koncernen, USA, UK eller vi i Skandinavien. Kommentarer på nyhetsrummet ska man ha det. Tryggheten att då kunna fråga Sermo konsulterna som redan tidigare gjort detta var oändligt stor. Det gjorde att vi snabbt och effektivt kunde beta av de frågor vi ställdes inför.

Vi lanserar nu tillsammans med Sermo Consulting tre nya tjänster. De nya tjänsterna som lanseras är:

Social Media Newsroom
- Ett nyhetsrum för sociala medier
- På en egen domän
- Grafiskt anpassad till den egna profilen
- Kopplas bland annat till YouTube, flickr och Twitter
- Möjlighet till kommentarer och blogglänkar
- Sökmotoroptimerat
- Publicering via CisionPoint

Social Media Release
- Kopplad bland annat till YouTube, flickr och Twitter
- Grafiskt anpassad till den egna profilen
- RSS-feeder
- Etiketter
- Sökmotoroptimerat

Social Media Upload
- Kopplas till kundens eget YouTube- och flickr-konto.
- Lägg till beskrivningar och etiketter
- Publiceras i CisionPoint

maj 15, 2009

Dagens Media skriver om våra nya tjänster för sociala medier

Av: Magnus Thell
Kategorier: Nya tjänster, Sociala medier
Idag publicerar Dagens Media en intervju med mig där jag berättar lite om våra nya tjänster för sociala medier. Läs intervjun här.
”Behöver företag verkligen hjälp med att ladda upp filmer på Youtube?”, var en av frågorna från Erik Westerberg. Det är en intressant fråga. Vi anser givetvis att professionella verktyg för att företag ska kunna använda sociala medier på ett professionellt sätt är en bra idé. 
De flesta sociala medier är skapade för privatpersoner. Samtidigt ställs det högre krav på att företag ska vara öppna och närvarande i sociala medier. Att ladda upp filmer på Youtube är naturligtvis inte så svårt. Men att Twittra, blogga, svara på kommenterar, ladda upp bilder på flickr och göra allt det traditionella kommunikationsarbetet samtidigt som man publicerar videor på Youtube. Då är det en bra idé att använda professionella verktyg för att få en bra struktur på arbetet. Men jag tror att många kanske tror att professionella verktyg för sociala medier innebär att man gör kommunikationen enkelriktad, att man kanske fortsätter att bara trumpeta ut sitt budskap på samma sätt som man gjort de senaste 100 åren. Det är ju inte meningen. Tvärtom. Vi anser att man måste delta på riktigt för att nå nytta i sociala medier. Nyckelorden är lyhördhet, tillgänglighet, öppenhet  och personligt tilltal. 
En annan kommentar till artikeln: Reportern kallar oss för ”omvärldsbevakningsföretaget Cision”. Förståeligt, med tanke på att vi varit det så länge. Men sedan vi sålde bevaknings- och analysdelen till Infopaq så borde man nog beskriva företaget ungefär så här: Cision i Skandinavien är ett företag som säljer lösningar för att skapa synlighet i traditionella och sociala medier till kunder verksamma inom IR och PR. Vi har en kommunikationsutmaning med att nå ut med det, med tanke på vår historik.
Tror ni att företag kan delta mer i sociala medier nu när det kommer bättre verktyg? Nå mig här eller på Twitter.
Nästa vecka tänkte vi berätta mer om de nya tjänsterna.