Hjälper kommunikationsproffs att navigera i det föränderliga medielandskapet
mars 3, 2014

Lär känna dina Twitterföljare med Social Demographics

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Nya tjänster, Uppdateringar i CisionPoint

Vilken typ av personer når en twittrare genom sina inlägg? Är det män eller kvinnor, yngre eller äldre, konsumenter eller företag? Det och mycket mer kan du se med Social Demographics – en helt ny typ av data som vi nu visar för kontakterna i vår mediedatabas!

På kontaktkorten i vår mediedatabas Plan listar vi kontaktinformation, så som e-post, telefonnummer, adress, profiler i sociala medier, vilka ämnen personen bevakar och mycket annat. Nu utökar vi informationen på kontaktkorten till att även visa Social Demographics, vilket är kopplat till kontakter med ett twitterkonto. Med denna data kan du se vilka kontakter personen har i sitt nätverk, utifrån kön, ålder, inkomst och ”Social Pull”, som visar en kontakts räckvidd i sociala medier. Detta kan du använda för att ta reda på vilka ditt budskap i slutändan når ut till.

För att förklara Social Pull mer ingående så är det ett värde som visar kvaliteten och storleken av en kontakts ”sociala publik”, jämfört med en genomsnittlig Twitteranvändare. Värdet tar hänsyn till bland annat deltagande på Twitter, mängd skapat innehåll och räckvick i kontaktens nätverk. Både kontaktens egna följare och i sin tur deras följare och kontakter tas med i bedömningen.

Social Demographics är tillgängligt för dig som arbetar i www.cisionpoint.com. Datan finns inte tillgänglig för alla kontakter, utan till en början har vi lagt till det till våra topp 50 000 kontakter med kravet att de har en twitter-profil. Social Demographics finns idag bara för enskilda kontakter och inte för medier.

Vill du veta mer om Cisions mediedatabas?
På vår hemsida kan du läsa mer. Kontakta oss gärna för mer information!

cision-social-demographics

februari 26, 2014

Konsten att hitta rätt mottagare för din nyhet

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: PR-tips, Utbildning

I vår senaste guide ”Konsten att hitta rätt mottagare för din nyhet” delar vi med oss av våra bästa tips för hur du skapar en riktigt bra medielista!

Att nå ut till rätt mottagare är en förutsättning för att du ska få publicitet och spridning av de nyheter och pressmeddelanden som du skickar ut, vilket kräver en hel del förberedelser.

Några av tipsen vi ger i guiden är:

- Lär känna din mottagare
- Begränsa ditt sökområde
- Välj rätt mottagare

Här kan du ladda ner guiden!

Cision hjälper dig att hitta rätt mottagare

november 29, 2013

Så söker du efter kontakter utifrån vad de skriver om på Twitter

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Utbildning

I Cisions mediedatabas Plan kan du söka fram kontaktuppgifter till journalister, medier, bloggare och frilansare världen över. En vanlig sökning i Plan utgår ifrån kontakten eller mediets bevakningsområden, men med ”Social Influencer Search” kan du istället söka efter kontakter utifrån vad de skriver om på Twitter.

När du gjort en sökning på ett visst nyckelord, mening, alias eller hashtag, får du fram de tweets som matchar din sökning 90 dagar tillbaka i tiden. Vi visar bara de tweets som hör till de kontakter som finns listade i vår mediedatabas, vilket gör att du direkt får tillgång till kontaktuppgifter, så som e-post och telefonnummer, och även har möjlighet att placera kontakten i någon utav dina listor.

På det här sättet kan du enkelt och snabbt hitta de personer som talar om dig, dina konkurrenter, din bransch och aktuella händelser, och direkt komma i kontakt med dem.

I utbildningsfilmen nedan visar vi hur du enkelt gör en sökning.

Vill du lära dig mer om CisionPoint så hittar du fler utbildningsfilmer på vår utbildningssida.

november 12, 2013

Ny utbildningsfilm: Hur skapar jag en lista i CisionPoint?

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Utbildning

Nu har vi publicerat en ny utbildningsfilm för dig som arbetar i www.cisionpoint.com. Den här gången visar vi hur du gör för att söka efter kontakter och medier i Cisions mediedatabas Plan, och hur du enkelt kan spara ditt sökresultat som en lista.

Du hittar fler utbildningsfilmer på vår utbildningssida.

april 4, 2013

4 tips för hur du skapar en bra medielista

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: PR-tips, Utbildning

Att få till en bra medielista är en förutsättning för att du ska få ett lyckat mottagande av de nyheter du skickar ut. Det du strävar efter är stort genomslag och publicitet, vilket kräver en hel del förberedelser för att det ska bli bra och ge önskat resultat. I detta blogginlägg tänkte vi ge några tips som du kan ha i åtanke när du arbetar med dina medielistor.

Välj rätt mottagare
Först och främst vill du nå dem som är intresserade av just det du ska kommunicera. Det är mycket mer effektivt att rikta ett pressmeddelande till just de mottagare som kommer att lyssna, än att skicka till alla medier och sedan hoppas på att någon fastnar för just din nyhet. Oftast märks det också väldigt väl när urvalet inte är genomtänkt. Börja med att ställa dig frågan: Vad handlar mitt utskick om, och vilka intresseområden täcks in i mitt pressmeddelande? Vilka skulle vara intresserade av denna typ av nyhet och tänkas skriva om den?

Begränsa ditt sökområde
I CisionPoint finns mängder av kategorier att söka bland och filtrera på. Du börjar med att bestämma om du vill söka efter kontakter eller medier, och sedan kan du ange både geografiskt område och ett eller flera ämnesområden. Du kommer snabbt att märka att du får otroligt många träffar i vissa kategorier och mycket färre i andra. En god tumregel kan vara att hålla sig till smala ämnesområden om du söker i ett stort geografiskt område och du kan använda dig av bredare ämnesområden om det geografiska området du söker i är väl begränsat.

Filtreringen av sökresultatet är det stora jobbet med att bygga en medielista. Dels behöver du ofta göra flera olika listor, till exempel en för bloggare och en annan för nyhetsredaktioner, eftersom informationen du vill skicka kommer behöva skrivas om och riktas olika beroende på mottagarna. Detsamma gäller om du skickar ut till olika geografiska områden. Då behöver du flera listor, en per område, för att lättare kunna hantera utskicken när de väl ska publiceras.

Sökning i Cisions mediedatabas

Sökning i Cisions mediedatabas

Använd ämnesområden och Cision Influence rating
Det blir lättare att få en god överblick av sökresultatet om du i din sökresultatvy väljer att visa mediets ämnesområden eller kontaktens ämnesområden. Har du gjort en sökning som du tycker genererar ett för smalt resultat kan du då slänga ett öga på hur tidningen eller kontakten själv valt att kategorisera sig och på så vis hitta vidare till fler medier. En sökning på segling ger inte många kontakter, med där ser jag att de medier jag får fram även är kategoriserade under båtliv, och kan således göra en ny sökning på båtliv och få fram fler intressanta kontakter.

Det är också effektivt att lista mediets upplaga eller antal besökare per månad om du är intresserad av att nå de allra största. Vi visar även Cision Influence rating för varje medie och kontakt, vilket listar dess inflytande både online och i traditionella kanaler, vilket också kan vara bra att sortera efter om du vill nå ut till påverkare inom ett visst område. Dessutom kan det vara bra, särskilt vid internationella sökningar, att lista kontaktens titel. På så vis kan du enkelt sålla bort bildredaktörer, fotografer och andra som du inte vill skicka pressmeddelandet till.

Lär känna dina mottagare
Sist men inte minst rekommenderar vi dig också att läsa på om de medier och kontakter du tänker skicka till, genom att gå in i kontakt- eller mediekortet och bilda dig en uppfattning om vad de skriver om. Har du dessutom omvärldsbevakning i ditt konto kan du här även se direkt om mediet eller kontakten skrivit om dig eller något av dina sökord tidigare. Du kan också löpande hålla koll på vilka som skriver om dig om dina sökord i de nyhetsmejl du får, alternativt göra en sökning i vårt arkiv, för att på så vis hitta nya intressanta kontakter att lägga till i dina listor.

Här hittar du guider för mediedatabasen Plan, där du söker efter kontakter och medier samt bygger dina listor. Hör gärna av dig till vår support eller din säljkontakt om du har frågor om Plan och vill veta mer om de möjligheter som finns.

april 11, 2011

Därför behöver PR-proffs en mediedatabas

Av: Frida Wickholm
Kategorier: Nya tjänster, PR-tips, Uppdateringar i CisionPoint

I fredags fick vår mediedatabas Plan en helt ny design med bättre utvecklade funktioner. Cisions mediedatabas innehåller nästan 1 miljon mediekontakter, redaktioner och uppdateras ungefär 18.000 gånger om dagen för att säkerställa att kunden alltid får aktuell information. Vi är stolta över att kunna presentera en betydligt snyggare och snabbare mediedatabas att arbeta i.

Varför är det då viktigt med en mediedatabas?

Vanligtvis använder våra kunder en kombination av push och pull i sitt PR-arbete. Dels används sökmotoroptimerade CisionWire för att synliggöra information på Google och andra sökmotorer så att målgruppen ifråga själv hittar till nyheten eller kan prenumerera på den. I mediedatabasen gör man sökningar och bygger riktade  journalistlistor  som man sedan kan skicka till samtidigt som informationen publiceras online och delas i sociala medier.

Genom att skicka på egna listor bestämmer DU vilka personer du vill nå med din pressinformation. Du kan även följa upp dina pressutskick genom statistik som visar vilken journalist som har öppnat och läst din nyhet.



Här kommer några av fördelarna som du har tillgång till i Cisions mediedatabas:

  • Nå ut till hundratusentals mediekontakter som är uppdelade per land, språk, upplaga, ämne eller inriktning för att bättre kunna identifiera och nå journalister runt om i världen.
  • Lär dig hur du ska förmedla viktig information till journalister genom att få tillgång till vilka ämne de bevakar och hur de föredrar att bli kontaktade.
  • Följ upp dina pressutskick genom statistik som visar vilken journalist som har öppnat och läst din nyhet.

Det finns många sätt att arbeta med PR-utskick och vi hjälper gärna till om du vill veta mer om vår mediedatabas eller övriga tjänster för lyckad nyhetspublicering. Passa även på att gå in på vår sida med utförliga videor på hur man kan arbeta i mediedatabasen.

december 9, 2010

Fortum sprider sitt budskap i sociala medier

Av: Frida Wickholm
Kategorier: PR-tips, Sociala medier

Fortum med presschefen Agneta Molinder i spetsen har sedan länge förstått nyttan med sociala medier och arbetar själv kontinuerligt med detta i sitt dagliga PR-arbete. Vi fick möjlighet att prata med Agneta för att höra hur de använder sig av våra tjänster samt varför de valt att bygga ett Social Media Newsroom sin site.  

Fortum arbetar i en bransch som har ögonen på sig. Agnetas huvudsakliga uppdrag är att sprida budskapet om Fortums miljövänliga produkter och tjänster.

- Vi har en utmaning i att vara proaktiva i en komplex bransch där mycket måste förklaras om och om igen. Att nå ut i sociala medier är relativt nytt för oss och vi arbetar kontinuerligt med sökmotoroptimering, taggning av nyheter osv. Allt för att nå ut i bruset med korrekt information och driva trafik till vår hemsida och nyhetsrum.  
 
Fortum har en lång historia med Cision och har använt tjänsterna sedan Cision hette både Observer och Waymaker. Sedan dess har det naturligtvis hänt massor.

- Nuförtiden skickar vi ut tjusiga pressmeddelanden med infogade bilder och länkar med hjälp av Cisions verktyg CisionPoint. Dessutom har Cision hjälpt oss att bygga ett Social Media Newsroom på vår hemsida. 

Agneta berättar att Fortums Social Media Newsroom har varit live sedan 1 februari i år.

- För oss är detta en viktig plattform för våra nyheter där vi snabbt kan publicera både bilder och videor och dessutom tagga för bästa SEO-effekt. Jag vill driva mer trafik till vår hemsida och därför är det viktigt att intressenter hittar vad de behöver på ett och samma ställe när de söker på Google.

Förutom arbetet med sociala medier så använder Agneta Cisions mediedatabas frekvent för att nå ut i bruset och kommunicera med rätt målgrupp. Cisions mediedatabas är ett PR-verktyg som har många fördelar enligt henne själv

- Jag kan skräddarsy medielistor som är kopplade direkt till pressmeddelandet jag ska skicka ut. Jag skickar inte bara till journalister utan använder även Cisions databas för bloggare gällande vissa nyheter. Viktigast av allt är att man inte behöver arbeta i många olika gränssnitt. Med Cision kan jag publicera nyheter, bilder och videor på Fortums Social Media Newsroom samtidigt som jag skickar nyheter till TT, Reuters, enskilda journalister och bloggare. Cision är en omfattande PR-tjänst som underlättar arbetet med PR och kommunikation i vår komplexa energibransch.  

- Sist men inte mins har vi ett väldigt trevligt team som vi arbetar med från Cision och något som vi värdesätter är att det går så snabbt och lätt att få hjälp om något går fel.