Hjälper kommunikationsproffs att navigera i det föränderliga medielandskapet
maj 6, 2013

Joakim Jardenberg: ”Bra kommunikation måste bygga på ett värde för mottagaren”

Av: Linda Grimstahl
Kategorier: Bloggtoppen

Vi passade på att ställa några frågor till Joakim Jardenberg, etta på Cisions bloggtopplista som rankat fristående bloggar om kommunikation, reklam och PR.

Din blogg ”jardenberg unedited” om sociala medier och internetmarknadsföring tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom områdena PR/Reklam/Kommunikation i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Jag tror mycket handlar om generositet. Att bjuda på det man kan. Det betyder inte på något sätt att jag kan allt, eller att jag självklart kan bättre än någon annan – men genom att vara lite öppnare skapas en plattform som många vill förhålla sig till. Det personliga tilltalet hjälper säkert också till att väcka engagemang. Jag är inte rädd för att tycka, och då blir de omkring mig också uppmuntrade att tycka tillbaka. För det mesta fungerar det bra, och sakfrågorna diskuteras på ett härligt sätt.

Sedan är hela bloggen ett experiment, där jag ibland skriver långt och sällan och ibland kort och ofta. I långa perioder har jag t ex skrivit dagliga kommentarer, och allt oftare skriver jag evighetslånga, genomarbetade och folkbildande inlägg.

Så här har jag kokat ner lite snabba tips i ett tidigare sammanhang:

- Var generös, i både ord och tanke.
- Lämna komfortzonen, skriv om det som intresserar dig – inte bara om det du ”kan”.
- Var envis och enveten. Leverera.
- Snabbt är i regel bättre än långsamt. Var tidigt ute.
- Provocera gärna, men aldrig neråt. Ingen gillar en douche bag.
- Var modig, våga experimentera. På alla plan.
- Använd nyfikenheten som drivkraft.
- Var överallt där din målgrupp är, dissa ingen kanal.
- Ta alla tillfällen att möta din ”crowd”, ut på tweetups ställ dig på konferens-scenen, ställ upp när media ringer…
- och sist men inte minst – se inte bloggen som en megafon utan som en plats för dialog.

Och be honest and do good shit, så klart. Fler bra tips finns i boken ”Made to stick” av bröderna Heath.

Du startade bloggen 2006, hur lång tid tog det att etablera den?

Nja, allt som har med relationer att göra är ett maraton. Och det är inte över. Jag lutar mig inte tillbaka och ser mig som ”etablerad”, varje publicering måste förstärka positionen.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Jag ville testa mina tankar och få fler och mer intryck utifrån. Om du ska få reda på vad andra anser om dina tankar måste du berätta dem. Bloggen blev ett utmärkt sätt att ”vidga sinnet”.

Vilka andra bloggar inom området PR/Reklam/Kommunikation läser du och finns det en känsla av gemenskap?

Doktorspinn, Nikkeindex, Adland, Deeped, Joinsimon; listan kan göras lång. Och visst finns det en viss samhörighet. Vi är som en familj och ibland bråkar vi ;) Men det var roligare förr, när tex SameSameButDifferent och Mindpark hade sina bloggteam och fightades om att skriva mest och bäst. Idag är det mer avslappnat, på gott och ont.

Du har väletablerade sociala profiler på bl.a. Twitter & Facebook. Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?

Så klart. Jag får massor med tips via de kanalerna. Allt oftare landar ju också diskussionen runt texterna ute i de olika kanalerna istället – det är sällan man ser en klassisk kommentarstråd i slutet på inlägget numera. Så det är klart att det är viktigt att ha fötterna stadigt planterade i de sociala kanalerna och veta hur de kan användas. Jag har t ex ingen autopublicering från bloggen till Twitter och Facebook, utan postar allt manuellt för att få till nyanserna i tonalitet och använda respektive kanal på bästa sätt.

Kommunikationsbranschen är en bransch under konstant utveckling. Vad tror du att nästa stora trend inom kommunikation kommer vara?

Överleverans. Att lyssna, svara och agera har blivit en hygienfaktor, något som förväntas av en. Men att leverera över förväntan överraskar fortfarande, och ger stora positiva effekter. I synnerhet om din leverans träffar någon med ett aktivt nätverk, som sprider sin beundran över hur fantastisk du är till en stor krets. En slags omvända bloggbävningar, fast med positiv spinn och i alla kanaler. Och det riktigt fina är att det inte bara bygger extern kommunikation – det påverkar också hur företaget ser på sig själv. Alla vinner.

Hur går dina tankar kring Content Marketing?

Det är ju sannerligen inget nytt och det som var sant för John Deere och Michelin är ju fortfarande sant: det måste bygga på ”värde för mottagaren”. Det finns en övertro på relativt enkel storytelling som skaver.

Det mest spännande på området just nu är hur de sociala kanalerna påverkar både uttryck och intryck. Det är tex inte längre lika självklart att det är ”varumärket” som berätta historien, utan snarare individerna som utgör varumärket. Personligare och mer relationsskapande, men också svårhanterligt, då det ju faktiskt händer att folk flyttar på sig…

En utmaning, men också en möjlighet. När SR rekryterar Martin Jönsson från SvD är det inte bara en kompetens som byter stol. När @MJSvd blir @MJSverigesRadio så händer något väldigt påtagligt med de två arbetsgivarnas varumärken.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av personer som arbetar med PR? Vilka misstag kan de begå när de kontaktar dig?

1. Ring inte. Maila. (Och skriv texten i mailet, för tusan. Inga hemska wordbilagor, please.)

2. Fuska inte. Den som ska nå fram till mig på ett positivt sätt måste ha gjort läxan. Kolla om jag verkligen är rätt mottagare och relatera gärna till något jag skrivit tidigare på ämnet – oavsett om jag är förväntat ”med” dig eller ”mot” dig. Lämna gärna en öppen krok på slutet, öppna för dialog. Och svara snabbt när jag mailar tillbaka till dig.

3. Bygg gärna relationen innan du behöver den. Jag är så klart mer positiv av den som redan tidigare – innan något behövde ”säljas” – visat sig vara en deltagande, generös och spännande person.

april 26, 2012

Topp 10 reklam & kommunikationsbloggar

Av: Annica Sandberg
Kategorier: Bloggtoppen, PR-tips

I samband med Guldäggsgalan, som ägde rum den 17 april, har Cisions researchavdelning sammanställt en topp tio-lista över reklam- och kommunikationsbloggar:

1. jardenberg unedited

2. Nikke Index

3. Media Culpa

4. Doktor Spinn

5. JMW KOMMUNIKATION

6. The Brand-Man

7. Deepedition DigitalPR

8. SOCIALA MEDIER

9. bisonblog.se

10. Judith Wolst

 

maj 26, 2011

Toppbloggaren Joakim Jardenberg:”Hemligheten bakom framgången? Expertis, engagemang och envishet”

Av: Moa Wirde
Kategorier: Bloggtoppen

Månadens bloggranking är Cision Sveriges svar på den topp-100-lista över sociala medier-och internetmarknadsföringbloggar som publicerades på vår amerikanska systerblogg förra månaden.  Bloggarna i den svenska topplistan behandlar, utöver sociala medier och internetmarknadsföring, även nya medier, traditionell marknadsföring och kommunikation.

På första plats i topplistan är jardenberg unedited,en blogg som drivs av förändringsförespråkaren och debattören Joakim Jardenberg. Joakim ställde upp på en kort intervju där han bland annat berättar om förhållandet till sina läsare (”vi är som en familj, ibland bråkar vi”) och avslöjar att framgången bakom bloggen byggs på envishet, engagemang och viljan att bjuda frikostigt på den expertis han under åren har skaffar sig inom sin nisch. 

Stort tack till Joakim som delade med sig av sina insiktsfulla synpunkter och användbara tips! För att se resten av bloggarna i månadens bloggtopp, klicka här.