Hjälper kommunikationsproffs att navigera i det föränderliga medielandskapet
mars 28, 2014

Magnus Bertilsson: ”Frågor är det som engagerar våra följare på Facebook”

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Seminarium

Igår höll vi i ett frukostseminarium tillsammans med Volkswagen på temat content marketing. Det var mycket folk på plats, bra mingel innan seminariet drog igång och glad stämning!

Alexander Mason inledde med att tala om Cision och vår syn på onlinesynlighet. Han berättade om hur viktigt det är att ha en strategi för det innehåll man publicerar och att alltid tänka efter innan man ger bort sitt innehåll. Företag blir mer och mer som mediehus och publicerar i egna kanaler för att bygga en direktdialog med sina kunder och följare där, istället för att skicka sina nyheter till journalister. Ett tips är att se på sociala medier och andra sidor som man själv inte äger som ”ambassader” varifrån man kan driva trafik tillbaka till sin egen hemsida.

Alex pratade också om att det ofta är de små detaljerna som gör skillnad, t.ex. att jobba med översättning av texter. Människor föredrar att läsa texter skrivna på sitt eget språk och man vinner därför på att ha lokala bloggar och inte förutsätta att alla läser en engelsk skriven företagsblogg. Däremot kan filmer vara på engelska, det är man mer tolerant för. Att använda sig av mätpunkter för det innehåll som publiceras online är en nyckel till framgång och en förutsättning för att du ska kunna dra slutsatser av vad som fungerar och inte.

Magnus Bertilsson från Volkswagen tog plats på scen efter Alex och presenterade hur Volkswagen arbetar med PR och kommunikation, bland annat genom sponsring, samarbeten och sociala medier. Han berättade att de använder olika strategier i alla sociala kanaler och tänker på att aldrig korspublicera – många följare finns på alla ställen och förväntar sig unikt innehåll i varje kanal. På Instagram är det känslan ”bakom kulisserna” som är i fokus, medan det på Twitter är inriktning på miljöfrågor och att ta plats i den debatten. På Facebook tänker de på att jobba mycket med bilder – inlägg utan bilder får i princip inga visningar. Frågor engagerar mest och är det som får följarna att kommentera. Volkswagen styr alltid läsarna vidare till sin egen sajt genom länkar i de inlägg som de publicerar. De har också testat att använda sig av content amplification – att synas som relaterat innehåll på nyhetssajter – för att få fler visningar och besök från personer som garanterat är intresserade. Detta testade de till exempel för Volkswagen Snowareg, bilen med ”larvfötter” som blivit mycket omskriven.

Magnus berättade även om initiativet Rolighetsteorin som Volkswagen står bakom. Detta bygger på att saker som är roliga kan leda till ett förändrat beteende. Ni kanske har sett pianotrappan som tidigare fanns vid Odenplans t-bana? Eller världens djupaste soptunna? Roliga initiativ som kan leda till förbättringar som har påverkan på miljön!

bilder-seminarium-cision

mars 26, 2014

Välkommen på frukostseminarium i Malmö!

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Content Marketing, Seminarium

seminarium-malmo

Lyssna till Jenny Bjuhr Berggren, försäljningschef för Cision i Sverige, och Pia Jansäter, senior kommunikationskonsult på Jansäter Kommunikation i ett spännande seminarium om content marketing!

Den 2 april bjuder vi in till frukostseminarium i Malmö tillsammans med Jansäter Kommunikation. Vi kommer att reda ut begreppet content marketing och hur det skiljer sig från traditionell marknadsföring. Under seminariet tar vi upp konkreta kundcase och berättar hur man med ganska små medel kan maximera effekten av sina budksap genom content marketing. Vi går även igenom praktiskt tillvägagångssätt och verktyg för innehållsmarknadsföring.

Seminariet avslutas med en spännande paneldebatt där lokalpolitiker från Malmö diskuterar politiskt arbete med content marketing. Pia Jansäter är moderator för samtalet och efter paneldebatten finns det utrymme för frågor och mingel!

Plats: Relations for Business, Norra Vallgatan 64B Malmö
Tid: Onsdagen den 2 april, kl. 8.30-10.00. Frukost serveras från kl. 8.00.

Seminariet är kostnadsfritt. Begränsat antal platser – Först till kvarn!

Anmäl dig här

mars 20, 2014

Webbdagarna 2014: Digitala trender ur ett globalt perspektiv

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Content Marketing, Samarbeten/Sponsorskap, Seminarium

mingelWebbdagarnas huvudtema detta år var globala möjligheter, något som verkligen genomsyrade presentationerna igår. Det var ett minst sagt fullspäckat schema med många intressanta talare, och det var nog fler än jag som hade svårt att välja vilka föreläsningar man skulle gå på under eftermiddagen! En del trender var genomgående bland talarna och här tänkte jag sammanfatta dessa i stort.

Nya affärsmöjligheter på en internationell marknad
Visste du att 25 % av användarna på Linkedin är indier? Att Nigeria är det land i världen där människor är mest aktiva på Facebook i mobilen? Eller att Saudiarabien är det land som har flest YouTube-visningar per invånare? Perihan Abou-Zeid från Qabila Media Productions, på scen tillsammans med inspiratören Beata Wickbom, berättade om växande möjligheter världen över, på platser som Kenya, Egypten, Malaysia och Ruwanda. Betalningslösningar som Mpesa, appar som Bey2ollak och GauRider, samt handelsplatser som Tonaton.com är bara några av alla de nya digitala företag som slår igenom nu. Det var väldigt spännande att höra om var digitala start-ups väljer att expandera, och varför de ser möjligheter just där – just nu.

globala-mojligheter-forelasning

Vikten av att förstå lokala behov
Under dagen blev det tydligt att en nyckel till framgång är att ha ett globalt perspektiv, både som privatperson och som företag. Att kunna flera språk, skaffa sig utlandserfarenhet och att vara duktig på att nätverka, var några av de saker som lyftes fram som viktiga. Alan Mamedi och Nami Zarringhalam från Truecaller, Christoffer Johansson och Andereas Friis från Mytaste och Cristina Riesen från Evernote var några av personerna som talade under dagen. Alla arbetar de på organisationer som på kort tid lyckats etablera sig på olika marknader världen över, genom att ta tillvara på just dessa kunskaper och genom att anpassa affären till den lokala marknaden på ett framgångsrikt sätt. Att vara relevant, trots att man är 200 mil från sitt huvudkontor, och att aldrig glömma det sammanhang kunden är i, blev tydligare än någonsin med bra exempel presenterade av Martin Deinoff på Creuna.

Content = Allt som skapar upplevelser
Förutom det globala temat var det flera föreläsningar som handlade om content marketing – som vi kanske kan säga är årets buzzword. Magnus Thorsell och Erik Arvedson från Valentin&Byhr berättade om ”content strategy” och hur man bygger ett tydligt varumärke. De förklarade hur viktigt det är att skapa ett trovärdigt, intressant och äkta innehåll. Människor känner av vad som inte är äkta, och det som inte är intressant för oss slösar vi heller inte vår tid på. Det blev också tydligt att det content man skapar måste uppfylla företagets strategiska mål, webbdagarnaså att det finns en mening med det innehåll som skapas. Tipset var att skapa ett ”Brand Positioning statement” och att sedan hålla sig till det i det innehåll man skapar.

För den som känner att den vill läsa mer om Webbdagarna rekommenderar jag att besöka Internetworld som publicerar artiklar från eventet och som även streamar live från stora scenen. Jag vill också tipsa om Cisions sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason som tar plats på scen idag i en föreläsning om sociala medier kl 14.20. Missa inte det!

mars 13, 2014

Tips från coachen

Av: Lisa Wirenfelt
Kategorier: Vi på Cision

Idag är det min näst sista dag och det är dags att ladda om för skolan som börjar på måndag. Tiden har gått så snabbt att det känns som att jag började här igår!

Dagen bestod av att jobba lite med hemlisar i vanlig ordning och sen gick jag på en till utbildning , den här gången i ”Connect”, vilket var jätteintressant. Så fröken Wirenfelt passade på att ställa så många frågor att vi drog över tiden. Fråga mig vad som. Jag vet det.

På eftermiddagen satt jag mig ner och hade ett möte med Annica, Cision marknadschef. Lyssna på det här, Annica har under dessa två veckor bett mig se på Cision med konsultögon och ta fram olika förslag utefter det. Så imponerande! Så vi satt där i vårsolen i en och en halv timme och pratade om Cision och så pratade vi om yrket som marknadschef. Jag fick med mig väldigt mycket kloka tips som jag kan få stor användning av i framtiden.

Dagens cred (ja, det är något nytt jag kom på idag) går till Annica Sandberg. Så jäkla proffsig.

Nu ska jag gå till Lion och ta en AW med mina saknade klasskamrater och bli uppdaterad på the latest!
/Praktikant-Lisa

annica

Annica Sandberg

mars 12, 2014

Snabb onsdag, IR och en skön fatboy

Av: Lisa Wirenfelt
Kategorier: Vi på Cision

Idag känns det knappt som att jag hann reagera över att det var onsdag. Dagen bestod av att jag på förmiddagen satt med lite olika projekt, sedan fick jag följa med på ett mycket trevligt kundmöte där vi hade en hel del intressanta diskussioner. Här på Cision finns det många som har specialistkunskaper, och jag försöker suga åt mig så mycket som möjligt av dessa under min praktik. Så när jag var nyfiken på SEO fick jag en undervisning i det och nu när jag gick med fick lite ensamtid med en IR-expert så passade jag på att bli lite påläst inom det.

Nu har vi på marknadsavdelningen precis haft ett inspirationshäng i tv-spelsrummet, där vi satt och brainstormade alla möjliga idéer, vilket var väldigt uppfriskande.Mer än så kan jag inte avslöja där heller. Måste behålla lite mystik liksom.

En sak jag däremot kan berätta om är att min kära klasskamrat några kvarter bort  hade modet att göra debut på Resumé debatt idag, läs här. Då blir man stolt som klasskamrat. Och tro mig, hon är inte den enda som har vänner som inte förstår vikten av PR.

Slutligen har vi haft en diskussion idag om då vi pratade om hur utvecklingen av printmedier. Vad kommer den utveckligen innebära för kommunikatörer? För företag? För konsumenter? Kommer branschens struktur se helt annorlunda ut om några år?

inspirationshäng

Inspirationshäng!

/Praktikant-Lisa

mars 11, 2014

Cisionblått, sociala medier och kärlek.

Av: Lisa Wirenfelt
Kategorier: Vi på Cision

Hej hello hola bonjour!

Idag har jag fått lära mig bevakning av sociala medier, vilket fick oss att komma in på en diskussion om just användandet av sociala medier. Jag tror att många företag har mycket kvar att lära i just dessa kanaler och ibland använder man dem utan att ha en tydlig tanke eller plan. Ska man vara på sociala medier så tycker jag verkligen att man ska ha en plan för hur man hanterar kontona, vara snabb på att ge respons i dialoger och hela tiden se till att det driver trafik till ens egna kanaler.

En annan sak jag har funderat på idag är vårkänslor! Man börjar verkligen känna det i luften och idag fick jag inte ett, utan två bevis på det:

Bevis NO.1
Kärleken som sprids i sociala medier som gör en alldeles varm i kroppen.

Bevis NO.2
När jag kom in idag insåg jag snabbt att jag, precis som alla andra hade klätt  mig i klarblått. Lite som dagens färg på himlen. Och som Cision.

gruppbild

Sophia, Alexandra, Rosanna, Lisa, Anna och Magnus i Cisionblått

/Praktikant-Lisa

Se hela seminariet ”Att spegla ett samhälle” med Rättviseförmedlingen

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Seminarium

I förra veckan anordnade vi ett frukostseminarium tillsammans med Rättviseförmedlingen på temat ”Att spegla ett samhälle”. Vi filmade hela seminariet och det finns nu att se på vår YouTube-kanal.

Under seminariet får du höra Cisions sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason berätta om samarbetet med Rättviseförmedlingen och den nya tjänst som vi gemensamt har lanserat. Han berättar också om den undersökning som Cision och Rättviseförmedlingen har genomfört bland journalister och kommunikatörer, som visar att svensk media har svårt att spegla Sverige som det ser ut idag.

Du får även höra Seher Yilmaz, Rättviseförmedlingens nya ordförande, och Lina Thomsgård, Rättviseförmedlingens grundare, berätta om hur Rättviseförmedlingen genom efterlysningar och tips hjälper projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som kommit i skymundan.

mars 7, 2014

Cision utsedd till årets klättrare i Allbright-rapporten

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Övrigt, Vi på Cision

AllBright är en stiftelse som arbetar för fler kvinnor på ledande positioner och mer diversifierade ledningsgrupper och styrelser. I dagarna kom Allbrightrapporten som ges ut varje år och kartlägger läget i svenska styrelsen och ledningsgrupper. Cision nämns särskilt eftersom vi har klättrat från plats 221 till plats 14 och därmed utsetts till årets klättrare!

I rapporten finns en kort intervju med Charlotte Hansson, CFO på Cision. Hon svarar t.ex. på frågan om hur Cision hittat kvinnor till ledande positioner i företaget;

”Det senaste året har vi utvidgat ledningsgruppen från två personer till sju. Det har inte varit ett strategiskt arbete att få in fler kvinnor. Däremot har vi sett till kompetens, bakgrund och erfarenhet när vi rekryterat och då har det fallit naturligt att det blivit en jämställd ledningsgrupp. Det är också en blandning av nationaliteter i ledningsgruppen eftersom vi är ett internationellt företag”.

Hela intervjun finns att läsa i rapporten som du kan ladda ner här.

AllBright höjer i år kraven för att ta sig in på AllBrights vita lista. Tidigare år har det räckt med att ha minst en kvinna i ledningsgruppen, men i år kräver AllBright jämställd representation, vilket innebär att bolaget ska uppfylla 60/40-principen.

Allbrights samtliga rapporter finns att ladda ner här.

cision-arets-klattrare-allbright

mars 5, 2014

8 av 10 experter i media är män – Vill du förändra det?

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Nya tjänster, Samarbeten/Sponsorskap

Vill du vara med och arbeta för att förändra medias spegling av samhället? Nu lanserar vi tillsammans med Rättviseförmedlingen en prenumerationstjänst där företag får möjlighet att ta emot Rättviseförmedlingens efterlysningar direkt i sin inkorg.

80 procent av experterna i nyhetsmedia världen över är män. Samtidigt vill en majoritet (83 procent) av den svenska journalistkåren bli bättre på att lyfta fram andra. Rättviseförmedlingen och Cision har med anledning av detta lanserat en ny tjänst som riktar sig till kommunikatörer och PR-konsulter. Genom att prenumerera på Rättviseförmedlingens efterlysningar via e-post får Du möjlighet att lyfta fram kompetenser inom din eller dina kunders organisationer som efterfrågas av medier, konferensarrangörer och andra. Genom prenumerationen stöttar du dessutom Rättviseförmedlingens ideella arbete för att konstruktivt korrigera skevheter i samhället. Läs mer om tjänsten i produktbladet på Rättviseförmedlingens hemsida.

Du kan beställa tjänsten via info@rattviseformedlingen.se, Rättviseförmedlingens hemsida eller genom kontakt med Cision. Prenumerationstjänsten kostar endast 500kr/månad (6000kr/år) och alla pengar går oavkortat till Rättviseförmedlingens arbete för att bättre spegla den verklighet vi lever i idag. Alla som köper tjänsten får en badge från Rättviseförmedlingen att lägga upp på sin hemsida.

Varför är Cision del i detta?
För oss på Cision är detta en mycket viktig fråga. Vi jobbar i skärningspunkten mellan journalisterna och kommunikatörerna och många journalister har problem med att spegla Sverige korrekt samtidigt som många kommunikatörer skulle vilja hjälpa till med just detta. Vi ser att vi på Cision kan vara länken däremellan. Vi är mycket stolta över att få vara en del i detta och huvudsponsor till Rättviseförmedlingen.

cision-rattviseformedlingen-ny-push-tjanst

Seminarium med Rättviseförmedlingen: Att spegla ett samhälle

Av: Nathalie Rosenholm
Kategorier: Samarbeten/Sponsorskap, Seminarium

Imorse höll vi tillsammans med Rättviseförmedlingen ett frukostseminarium på temat Att spegla ett samhälle. Seher Yilmaz och Lina Thomsgård från Rättviseförmedlingen, och Alexander Mason från Cision presenterade vårt samarbete och bakgrunden till detta, samt vår nya tjänst som riktar sig till kommunikatörer och PR-konsulter som vill vara med och förändra medias spegling av samhället.

8 av 10 experter i media är män
Cisions sälj- och marknadsdirektör Alexander Mason inledde seminariet med att presentera resultaten från den undersökning som vi tillsammans med Rättviseförmedlingen har genomfört bland svenska journalister och kommunikatörer. Journalisterna är eniga om att det ingår i deras uppdrag att spegla dagens Sverige avseende till exempel kön, etnicitet, ålder, religion och sexuell läggning. Men svårigheten att göra det i praktiken är större – 63 procent av de svarande journalisterna anser att det är svårt att i sin rapportering visa upp samhällets sammansättning av individer, bland annat på grund av begränsningar i tid, resurser och nätverk.

Rättviseförmedlingen – En modern folkrörelse
Seher Yilmaz, ny ordförande i Rättviseförmedlingen, tog därefter plats på scen och berättade om Rättviseförmedlingen och hur de arbetar för att se till att hela Sveriges befolkning ska skildras i media. Hon beskrev Rättviseförmedlingen som en modern folkrörelse som har ett konkret sätt att arbeta med en oerhört komplex fråga. Det handlar om att byta ut de bilder som man får i sitt huvud när man tänker på t.ex. ”En vd” eller ”En förälder som hämtar sitt barn på dagis”. Hon berättade också om styrelselistan, vilken förde henne till Rättviseförmedlingen från första början.

Att hitta en trollkarl som inte är en karl
Seher berättade vidare om Rättviseförmedlingens arbete med efterlysningar genom deras Facebook-sida, där vem som helst kan göra en efterlysning för att ”leta upp de som man tror inte finns”. Tipsen som strömmar in sammanställs sedan i listor som alla kan ta del av på Rättviseförmedlingens hemsida. Hon förklarade också hur sociala medier sänker trösklarna för engagemang: ”Det räcker bara med att klicka gilla för att vara med, och alla följare är delaktiga på sina egna villkor”.

Att det är ett demokratiproblem att Sverige skildras felaktigt i media verkade både talare och publik vara överens om. Rättviseförmedlingen avslutade med att dela med sig av några tips till de som vill arbeta med mångfalds- och jämställdhetsfrågan:

  1. Räkna
  2. Sätt upp mål
  3. Se över sammanhanget
  4. Börja med det svåraste
  5. Kartlägg (eller använd Rättviseförmedlingens listor)
  6. Tipsa smart!

Ny tjänst – Ta emot efterlysningar direkt i din inkorg
Den tjänst som vi nu lanserar är en prenumerationstjänst där företag får möjlighet att ta emot efterlysningarna från Rättviseförmedlingen direkt i sin inkorg. Axfood och PR-byrån Greenhill Relations har redan köpt prenumerationstjänsten och stödjer arbetet med att förändra bilden av Sverige. Läs mer om tjänsten på Rättviseförmedlingens hemsida.

cision-rattviseformedlingen-seminarium
Här hittar du fler bilder från seminariet.