Om några timmar serveras det välkomstdrink på Grand Hôtel och 20:00 börjar galamiddagen.

Det som slog mig häromdagen när jag lusläste nomineringsbilagan, är spridningen av PR-byråer med kunder som är nominerade till priserna. Hela 24 olika byråer (varav ett fåtal samarbeten med reklam- och kommunikationsbyråer) har nominerats fram av juryn med bidrag från kampanjer för 28 kunder i 8 kategorier.

Det är anmärkningsvärt och visar på en stark spridning av kreativitet & kun(d)skap bland Sveriges PR-byråer. Detta i sin tur visar en hälsosam konkurrens, vilket inte bara är nyttigt för kunderna men även för branschen i sin helhet. Detta är också något som jag själv tror är oerhört upplyftande för bl.a. studerande men även andra som söker sig till PR världen.

En tävlingskategori som skiljer sig från de andra är Årets Rookie, där de nominerade fyller kriterierna ”arbetat högst tre år som konsult inom marknads-PR och har spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj”, där man alltså hyllar en enskild konsult som utmärkt sig under året. Vi på Cision vill gärna spinna vidare på detta och kommer under kvällen kora den PR-konsult i Sverige som under 2011 haft störst digitalt inflytande.

Summa summarum, de nominerade bidragen är:

Årets B2B-kampanj
GolinHarrisEPI 2011” för Intrum Justitia
Intro PR “ The Bartenders Choice” för Purfict
Prime “ Metropolitan Mindet” för Metro International

Årets konsumentkampanj
A World Beneath ”American Made” för Nike Sweden
Intro PR ” Den gastrosexuella mannen” för Pilsner Urquell
Jung Relations ”The Arcists” för Sony Ericsson
Jung Relations ”Gears of War 3 feat. Hans Villius” för Microsoft
Jung Relations ”Concept You” för Volvo Car Corporation
Jung Relations/Ottoboni ”Bokablossa.nu” för Altia
MSL/Saatchi & Saatchi ”Ariel Fashion Shoot” för Ariel, P&G

Årets Samhällsinformationskampanj
Berntzon Bylund “Oskar Linnros Recycled” för Papperskretsen
Deportivo “Fyllefilter” för IQ
Prime “Det är mänskligt att vara kortsiktig” för Alecta
Punkt PR ”Framgångslagen” för Åsele Kommun

Årets Experiential Marketing
A World Beneath ”American Made” för Nike Sweden
Familjen STHLM ”3000 kors” för Vårdförbundet
Grayling ”Surf Academy” för Telenor
JMW kommunikation ”Rädda fredagsmyset!” för OLW
MSL/Saatchi & Saatchi ”Ariel Fashion Shoot” för Ariel, P&G
Prime ”Konst på elskåp” för Fortum

Årets word-of-mouth-kampanj
Cohn & Wolfe ”Matchreferat på 140 tecken” för Unibet
Jung Relations/Ottoboni ”Bokablossa.nu” för Altia
Prime ”Blom-up stores” för Lagerhaus
Spotlight PR/Forsman & Bodenfors ”Comviq kompissignaler” för Comviq
Springtime ”Världens tuffaste jobb” för Kooperationen utan Gränser
Springtime ”Bolabbet” för JM

Årets Integrerade kampanj
Crispin Porter & Bogusky Europé ”Sveriges nästa appmiljonär” för Telia
Grayling/Åkestam Holst ”Gofikamannen” för Göteborgs Kex
Prime ”Konst på elskåp” för Fortum
Prime ”Chokladkoden” för Kraft Foods Sweden Marabou
YouMe Agency/Diplomat Communication/Forsman & Bodenfors ”Preem Evolution Diesel” för Preem

Årets kampanj i sociala medier
Bloggbyrån ”Anti Scampi” för Naturskyddsföreningen
Cohn & Wolfe ”Matchreferat på 140 tecken” för Unibet
Jung Relations ”Concept You” för Volvo Car Corporation
Prime ”Konst på elskåp” för Fortum
Prime ”Chokladkoden” för Kraft Foods Sweden Marabou
Prime ”Blom-up stores” för Lagerhaus

Årets Massmediekampanj
Deportivo “Fyllefilter” för IQ
Grayling ”Den lönsammaste skidresan” för Pricerunner
Prime ”Telia Surfindex” för Telia
StrandbergHaage ”Humorrapporten 2011” för Comedy Central

Årets Rookie
Karin Schollin, Prime
Miriam Nordfors, Springtime
Robin Goncalves, Grayling
Samuel Garlöw, JMW

Sveriges PR-konsult med störst digitalt inflytande 2011
Brit Stakston, @britstakston
Niclas Strandh, @deeped
Paul Ronge, @paulronge
Hans Kullin, @kullin
Jerry Silwer, @DoktorSpinn

Lycka till allesammans!
Flugan knuten, lackskorna på. Vi ses ikväll!