Den 8 september 2011 ingick Cision ett avtal om samarbete med PitchEngine, Inc. PitchEngine är ett amerikanskt företag, grundat 2009, som tillhandahåller ett marknadsledande publiceringsverktyg för sociala medier. Genom att använda PitchEngines mjukvaruplattform kan företag skapa och publicera information som företagsnyheter, videor och foton som är optimerade för sociala medier och sökmotorer. Hittills har mer än 45 000 varumärken använt PitchEngines plattform, i USA och internationellt.

Samarbetet mellan Cision och PitchEngine innebär att PitchEngines publicerings­verktyg för sociala medier kommer att integreras i vårt PR-verktyg CisionPoint. Från och med hösten 2011 kommer CisionPoint-kunder att kunna distribuera nyheter och varumärkesinformation direkt till PitchEngines webbplats, som får miljontals besök årligen. Därmed får Cisions kunder ännu en kanal att nå ut med sin information direkt till konsumenter. Vidare kommer Cision att investera cirka 2 miljoner kronor i en minoritetsandel i PitchEngine för att ytterligare stärka samarbetet.

”Samarbetet med PitchEngine förstärker vårt erbjudande inom sociala medier för kommunikatörer. Genom att integrera PitchEngines publiceringsverktyg i CisionPoint förbättrar vi möjligheterna för våra kunder att nå ut med budskap som är optimerade för sociala medier. Genom vårt samarbete med PitchEngine bidrar vi dessutom till en ökad integration mellan PR, kommunikation och marknadsföring, vilket på sikt bör öka Cisions marknadspotential väsentligt”, säger Hans Gieskes, Cisions koncernchef.

Peter Granat, Cision president och COO presenterar samarbetet tillsammans med Jason Kintzler, grundare av PitchEngine.