Det har varit något av en Facebookhysteri i kommunikationsbranschen de senaste månaderna. Tidigt i år skrev SvD Näringsliv om att Facebook är värt mer än de stora telecomjättarna Ericsson och Nokia. Oron för en ny IT-bubbla är närvarande men Facebook-hypen har även lett till att många företag har börjat omvärdera sina kommunikationsstrategier till förmån för de sociala medierna. De som ännu inte är där blir ständigt rekommenderade att ”ta del i den sociala konversationen”.

Experter på Facebook är fortfarande en bristvara men Cision har haft förmånen att ha en av landets få här som talare för våra kunder. Facebookkonsulten Ola Mattisson delade under en timme med sig av den arbetsprocess han rekommenderar företag och organisationer att gå igenom för att komma igång på Facebook. Processen är uppdelad i fem olika steg, insikt, strategi, koncept, produktion och dialog. Ola har har sammanställt information om de två första stegen vilka resulterat i ett white paper som jag tänkte dela med mig av nedan. 

I början var alla nyfikna och satte upp en webbplats bara för att ha en närvaro på internet men idag optimerar företag sina webbplatser för att synkronisera med den övergripande affärs- varumärkes- och säljstrategin. På samma sätt borde vi arbeta med Facebook. Vi bör ställa oss frågan; hur kan vi aktivera våra befintliga strategier på Facebook?

Läs och lär!